Het is zo dat standaard Cruise Control niet ontworpen is om te anticiperen in het verkeer. Deze variant bestaat onder de naam Adaptieve Cruise Control (ACC). Deze intelligente snelheidsregelaar heeft wél de mogelijkheid om zich te gaan aanpassen aan veranderende verkeerssituaties. Als je de ACC inschakelt kan de auto zelf versnellen en vertragen.
Bij Adaptieve Cruise Control stel je zoals bij gewone Cruise Control een snelheid in die de wagen zal aanhouden. Omdat het hier gaat om een intelligent systeem dat uitgerust is met camera’s en radarsensoren is de wagen in staat om informatie te halen uit zijn omgeving en te anticiperen op vertragend verkeer. Bij ACC kan naast de gewoonlijke instellingen ook de volgafstand ten opzichte van de voorligger ingesteld worden. Meestal zijn er een drietal mogelijkheden. Kort, gemiddeld en lang zijn de meest courante.
Van zodra je alles hebt ingesteld en ingeschakeld zal de wagen zelf de snelheid kunnen regelen naargelang het andere verkeer.
Voorbeeldsituatie:
Je stelt de snelheid in op 120km/h, maar je voorligger rijdt 110km/h. Jouw voertuig zal de snelheid van de wagen voor je meten en detecteren dat jij sneller rijdt dan je voorganger. De auto met ACC zal dan automatisch vertragen naar 110km/h zodat een veilige afstand tussen jou en jouw voorligger blijft behouden. Op het moment dat je besluit om je voorligger in te halen en dus opschuift naar een lege inhaalstrook zal de auto ‘’zien” dat er geen voorligger meer is en vanzelf terug naar de op voorhand ingestelde 120km/h accelereren en deze snelheid aanhouden.
Sommige ACC-systemen zijn in staat om volledig tot stilstand te remmen, dit is echter niet bij alle intelligente Cruise Controls. Het hangt er bijvoorbeeld van af of je wagen een manuele of automatische versnellingsbak heeft. Voor je als bestuurder besluit om het systeem eens uit te proberen, raadpleeg je best altijd de handleiding van jouw voertuig om te controleren of de wagen zelfstandig tot stilstand komt of dat de bestuurder dit zelf moet doen.
Vandaag de dag zijn we hoe langer hoe meer bezig met hoe we auto’s en hun uitstoot milieuvriendelijker kunnen maken. (Adaptieve) Cruise Control kan hier ook een belangrijke rol in spelen. Doordat de wagen eenzelfde snelheid aanhoudt wordt er minder op de rem en het gaspedaal geduwd wat de emissie van de motor (CO2, roet, NOx …) en de remvoeringen (remstof) ten goede komt. Uiteraard is dit dan ook weer positief voor het brandstofverbruik van de auto. Door de volgafstand te verhogen kan de ACC ook beter anticiperen op veranderingen.
De auto heeft bijvoorbeeld meer ruimte om zonder de remmen aan te sturen uit te bollen. Als je de volgafstand laag instelt heeft de auto die ruimte niet en zal deze dus sneller de remmen van de wagen gaan aansturen.