Parkeerassistentie

PARKEERASSISTENTIE

Auto’s worden elke generatie groter.
Je hoeft maar een kijkje te nemen naar oude Mini Coopers in vergelijking met nieuwe.
Hoe groter de auto, hoe lastiger het is om te parkeren.
Daarom is een goede parkeerassistentie zeker geen overbodige luxe.
Je kan hier een duidelijke evolutie in zien.

Parkeersensoren
De eerste hulpsystemen kennen we allemaal onder de naam ‘’parkeersensoren’’.
Deze ultrasone sensoren controleren de omgeving achteraan,
vooraan en/of rondom het voertuig tijdens het parkeren.
Als je te dicht komt bij een obstakel zal het voertuig dat via geluidssignalen
of een beeldscherm aan de bestuurder duidelijk maken.

Achteruitrijcamera’s
De volgende stap die de automotive industrie
heeft gemaakt in parkeerassistentie zijn achteruitrijcamera’s.
Deze camera’s kunnen zowel met als zonder parkeersensoren werken.
Het grootste voordeel van een parkeercamera is dat je perfect kan inschatten
hoe ver je nog van de wagen achter je bent verwijderd,
terwijl je aan het inparkeren bent.
Je hoeft dus niet meer enkel op je binnen- en buitenspiegels te vertrouwen.
De meeste camera’s hebben bovendien referentielijnen
zodat het nog makkelijker is om als bestuurder in te schatten
hoe ver je verwijderd bent van het obstakel achter je.
Daarbovenop zijn in de meeste gevallen deze lijnen gekleurd.
Groen duidt aan dat je nog meer dan voldoende plaats hebt tussen de auto en het obstakel,
geel betekent dan iets minder plaats
en rood wil zeggen dat je op +/- tien centimeter van het object achter je zit.

Het gebeurt ook dat deze hulplijnen de beweging van het stuurwiel volgen.
Hierdoor is het nog makkelijker om het traject dat de auto maakt
tijdens het manoeuvreren te volgen.
De stuurhoeksensor is hierbij verbonden met het parkeersysteem.

Smart Park Assist
Ten slotte hebben we nog de Smart Park Assist.
Hierbij geef je aan de auto aan (door bijvoorbeeld een knop in te drukken) dat je wil parkeren.
Op dat moment zal de auto vragen of er bijvoorbeeld parallel geparkeerd moet worden.
Het voertuig gaat vervolgens actief mee zoeken naar een geschikte parkeerplaats.
Als hij die gevonden heeft zal de auto een bericht tonen op het dashboard
en vragen om de versnellingspook in de achteruitversnelling te zetten.
Zodra dit gedaan is kan de auto aan het parkeermanoeuvre beginnen.
Het is mogelijk dat de wagen enkel de controle van het stuur overneemt.
In dat geval moet je enkel de omgeving in het oog houden en zelf gas geven en remmen.
Van zodra het parkeerproces voltooid is, zal de wagen dit via een mededeling op het dashboard aangeven.