Adaptieve Koplampen

Op steeds meer autostrades wordt ’s nachts de straatverlichting uitgeschakeld om kosten en energie te besparen. Hierdoor is het op sommige snelwegen erg donker, wat dan weer nadelig is voor het zicht van de autobestuurders. Voor elk probleem bestaat een oplossing. Vandaar dat de zogenaamde ‘’Adaptieve koplampen’’ in het leven geroepen zijn. We kunnen deze intelligente verlichting opdelen in een aantal soorten.

Ten eerste hebben we de statische bochtenverlichting. Een normale koplamp zal steeds recht voor zich uit schijnen, wat ervoor zorgt dat in een bocht de richting die je instuurt onbelicht is. Statische bochtenverlichting houdt bijvoorbeeld in dat bij het nemen van een bocht naar rechts het mistlicht rechts vooraan zal gaan branden. Op de eerste foto zie je dat de bochtenverlichting (mistlicht) wordt aangeduid met nummer 1 en dat de dimlichten nummer 2 zijn. Het resultaat van de samenwerking van deze 2 verlichtingen is dat bijna de volledige bocht verlicht is, wat maakt dat deze makkelijker in te schatten is.

Ten tweede hebben we dynamische bochtenverlichting. In tegenstelling tot statische bochtenverlichting zullen de dimlichten van de wagen zelf ook de rotatie van het stuur mee volgen. Dit houdt in dat de volledige bocht de hele tijd zal verlicht zijn, wat het voor de bestuurder veel makkelijker maakt om de bochten in te schatten en te anticiperen op mogelijke verflauwing of scherper worden van de bocht.

Ten derde zijn er de adaptieve verlichtingssystemen (zoals de Matrix-koplampen van Audi) die in staat zijn om zelf te kiezen waarop het licht moet geschenen worden. Om dit te bereiken moet het systeem uitgerust zijn met camera’s en andere optische sensoren zodat de wagen kan bepalen of er tegenliggers, voorliggers of andere obstakels zijn. Het doel van deze ADAS is te zorgen dat de weg zo goed mogelijk belicht wordt zonder dat andere bestuurders hier last van hebben. De koplampen zullen bijvoorbeeld een voorligger of tegenligger minder fel belichten zodat deze automobilisten niet verblind worden.

Ten slotte hebben we nog de intelligente grootlichten. Op donkere autostrades, waar erg weinig verkeer is zetten sommige automobilisten de grootlichten van de wagen op om beter in de verte kunnen zien. Het probleem hiermee is dat ze niet altijd worden uitgeschakeld als er een voorligger of tegenligger verschijnt. Bijgevolg zullen deze automobilisten verblind worden, wat erg gevaarlijk kan zijn.

Daarom vind je op moderne voertuigen vaak een Automatische Grootlicht-functie terug. Als je deze optie inschakelt zal de auto zelf bepalen of de voorwaarden voldaan zijn om het grootlicht (in de volksmond ‘’de phare”) in te schakelen. De grootlichten zullen bijvoorbeeld automatisch uitschakelen als er een tegenligger aan komt.