DODEHOEKWAARSCHUWING

Ten gevolge van het drukke verkeer op de snelweg moeten bestuurders zeer frequent van rijstrook wisselen om een andere weggebruiker in te halen of een afrit te nemen. Door deze talrijke manoeuvres stijgt ook de kans op ongevallen. Eén van de meest voorkomende oorzaken van ongevallen op autosnelwegen zijn dodehoekongelukken. Elk voertuig heeft wat men noemt ‘’een dode hoek’’.

Wanneer het voertuig zich in een ‘’Blind Spot’’ bevindt kan de bestuurder het voertuig niet zien in zijn zijspiegels of interieurspiegel. Als de bestuurder op dat moment zou besluiten om naar de rijbaan te wisselen waar het voertuig zich in een “Blind Spot” bevindt, dan is de kans zeer groot dat beide voertuigen elkaar raken en hierdoor dus een ongeval wordt veroorzaakt.

Om dergelijke ongelukken te voorkomen kijk je best altijd over je schouder zodat je zeker weet dat er niemand in jouw dode hoek zit. Als je zeker bent dat het veilig is, kan je van rijstrook veranderen. Echter is zo’n kijkje over de schouder niet voor iedere bestuurder even makkelijk. Mensen die vaak lange ritten moeten doen zullen na verloop van tijd last krijgen in de nek, wat het rijcomfort ook niet ten goede komt.

De automotive sector heeft het probleem erkend en hierop een antwoord gevonden:  Dodehoekwaarschuwing of Blind Spot Monitoring (BSM). Het systeem scant met radars en camera’s de omgeving rond de auto, met in het bijzonder de dode hoeken. Als er een voertuig in de blind spot zit, zal er een amberkleurig lichtje branden in de zijspiegel. 

Als er een auto in de dode hoek wordt gedetecteerd en de bestuurder zet de richtingaanwijzer aan om van rijstrook veranderen, zal het lichtje in de zijspiegel beginnen te knipperen en in sommige gevallen zal er ook een pieptoon klinken in het interieur van het voertuig om de bestuurder erop te wijzen dat het manoeuvre dat hij wil doen gevaarlijk kan zijn. Uiteraard heb je als chauffeur van het voertuig nog steeds het laatste woord en kan je in geval van nood nog steeds een obstakel ontwijken. 

De geavanceerde vorm van dodehoekwaarschuwing kan je vergelijken met een actieve en passieve rijstrook assistent. Het systeem zoals hierboven beschreven zal enkel de bestuurder een waarschuwing geven als hij van rijstrook wil wisselen terwijl er een obstakel zich in de dode hoek van het voertuig bevindt. Blind Spot Intervention (BSI) zal de bestuurder terug in het rijvak dwingen als hij probeert van baanvak te wisselen.

Andere benamingen voor een dodehoek assistent zijn:

  • Active Blind Spot Detection
  • Blind Spot Monitoring
  • Side Assist
  • Blind Spot Assist
  • Lane Change Assist