E-Call

E-CALL

Met een groeiend wegennet moet de automobielsector zich meer en meer focussen
op de veiligheid van alle weggebruikers.
Fabrikanten kunnen zich richten op systemen die ongevallen moeten vermijden.
Andere veiligheidsfuncties zorgen dan weer dat de inzittenden van het voertuig
zo goed mogelijk worden beschermd tijdens een crash, zoals airbags.
Als laatste zijn er de post-crash ADAS, zoals e-Call.

Als je als bestuurder van een voertuig met ongevalsmelding betrokken bent bij een ongeval
zullen de crashsensoren van het voertuig een melding sturen naar de stuureenheid van de E-Call. Aan de hand van dit signaal kan de module informatie verzamelen over de crash
en deze gegevens doorsturen naar de noodcentrale.
Deze transmissie wordt via het gsm-netwerk naar een satelliet gestuurd,
zodat de plaats van het ongeval nauwkeurig kan bepaald worden.
Dit kan bijvoorbeeld de locatie, manier van activatie, tijdstip, aandrijving, passagiers, …
In de centrale wordt er vervolgens getracht om contact op te nemen met de bestuurder
en zonodig worden de hulpdiensten verwittigd.

Het doel van dit veiligheidssysteem is het aantal jaarlijkse verkeersdoden te verminderen.
Dankzij E-Call zijn hulpdiensten sneller ter plaatse.
In situaties waarbij een of meerdere slachtoffers niet meer ademen,
kunnen vijf minuten vroeger of later het verschil betekenen tussen leven of dood. 

Deze functie is in heel Europa verplicht op alle nieuwe voertuigen vanaf april 2018.
Meestal vind je ook een knop met ‘’SOS” in het interieur,
waardoor je ook manueel de E-Call functie kunt inschakelen.
Bestaande voertuigen zullen niet after-market moeten worden uitgerust met een dergelijk systeem. 

Bij deze ADAS kan je de vraag stellen “En wat nu met mijn privacy?”.
Het is wettelijk verboden door de Europese Unie dat hulpdiensten of fabrikanten
informatie doorspelen naar andere partijen, zoals verzekeringskantoren.
De communicatie tussen het voertuig en de satelliet is enkel actief
als er een ongeval is waargenomen.
Er kan dus geen sprake zijn dat iemand zomaar permanent de locatie van het voertuig kan traceren.