De automotive sector kent de laatste jaren een enorme technologische vooruitgang. De opkomst van kleinere, zuinigere motoren en een hoop elektrische systemen zijn hier maar een voorbeeld van. Rijhulpsystemen zijn ook duidelijk geëvolueerd. Maar, met het oog op de komst van de zelfrijdende auto, mankeert er toch nog een zeer belangrijk aspect. Communicatie is wat ons als mens definieert, maar wat als we die interactie tussen mensen nu ook kunnen toepassen op autotechnisch gebied?
V2X (Vehicle to Everything) houdt in dat voertuigen (Vehicle to Vehicle of V2V) en infrastructuur (Vehicle to Infrastructure of V2I) onderling kunnen communiceren en zo belangrijke informatie aan elkaar kunnen doorgeven. Het werkt als volgt: auto’s, verkeerslichten, camera’s, etc. zijn allemaal verbonden met 1 gemeenschappelijke server, de zogenaamde “Cloud”. Via dit medium sturen en ontvangen alle deelnemers van het netwerk de nodige informatie.
Deze technologie is logischerwijs de volgende stap naar het uitbouwen van een netwerk van zelfrijdende auto’s.
Zonder communicatie zal de hoeveelheid ongevallen met zelfrijdende auto’s veel hoger zijn, dan met communicatie. Echter kunnen we V2X ook gebruiken bij voertuigen die nog een menselijke bestuurder hebben.
Bijvoorbeeld kunnen voertuigen van de hulpdiensten een signaal naar de Cloud sturen zodat bestuurders in de buurt worden gewaarschuwd dat ze mogelijk uit de weg zullen moeten gaan voor bijvoorbeeld een ambulance.
Een andere mogelijkheid is dat voertuigen aan elkaar melden dat er een ongeval heeft plaatsgevonden in de buurt. Een derde situatie zou kunnen zijn dat je voorrang moet verlenen aan een automobilist die van rechts komt. Als de auto die van rechts komt een signaal stuurt naar de andere auto, weet de wagen die voorrang moet verlenen dat er een voertuig aan komt. De mogelijkheden zijn werkelijk oneindig.