Dieptepunt scheefgroei schadeherstelbranche

Wie is nu verantwoordelijk voor de negatieve rendementen van de schadeherstellers? Zijn dat zoals Bovag nu stelt de opdrachtgevers? Maar wie zijn dat dan?

Mijns inziens ligt de problematiek dieper en voornamelijk in eigen gelederen.
Schadeketens tenderen op het scherpst van de snede en ondernemers houden al jaren net aan droog brood over.
In de ”brandbrief” van Peter Hubregtse, directie schadeketen ASN, heeft hij gepoogd dit goed uit te leggen. Zie ook mijn reactie als antwoord hierop. Dat zijn keten onder andere één van de mogelijke veroorzakers van dit markt breed probleem is, lijdt ertoe dat het wederzijds verdienmodel van de ondernemers nu ernstig in gedrang lijkt te zijn gekomen. Hierbij komt de schadeketen mogelijk in gebreke naar haar leden in verband met het ontbreken van een mogelijk verdienmodel. Uiteraard zonder te moeten snijden in kwaliteit schadeherstel en veiligheid na herstel. Deze problematiek staat niet op zichzelf en is mijns inziens mogelijk op meerdere ketens van toepassing; Voor zowel carrosserieherstel als ruitherstel. Een gezond verdienmodel bestaat eveneens uit gezonde voorwaarden waaronder een “escape voor calamiteiten” voor een mogelijke noodzakelijke indexering.

Bij rendementen die structureel zelfs al onder 4% liggen is het logisch dat een inflatie van 7% en meer de nekslag betekent voor de ondernemers. Het bevreemdt mij dan ook dat BOVAG meent dat de overheid hieraan iets op grote schaal moet doen.
Immers de aanbieders van deze lage prijzen hebben ruimschoots de kans om in hun SLA overeenkomsten een calamiteitenregeling op te nemen. Bijvoorbeeld bij inflatie boven 2% deze per kwartaal door te mogen belasten (indexeren) aan de klant; De “Decision Making Units” (DMU’s) zijn in deze de verzekeraars, leasemaatschappijen, fleetowners etc., welke de klant aan de balie vertegenwoordigt en schadeloos dient te stellen.
Schadeloos stellen betekent dan ook dat de schadeherstellers (vakmensen) ook financieel correct schadeloos gesteld dienen te worden. Immers zij repareren de auto’s in opdracht van de klant!

Maar wie is nu de klant?
Brancheorganisaties Focwa en Bovag zien mijns inziens nog steeds de verzekeraars als de klant.
Maar de klant is de eigenaar van de auto en deze dient ook het negatieve rendement te vergoeden aan de hersteller. En als de klant hiervoor verzekerd is dan moet de verzekeraar dit betalen. En als de schade verhaalbaar is dan leren we je hoe de aansprakelijke verzekeraar de benadeelde autobezitter volledig dient te vergoeden in de (geleden) vermogensschade. Dus doordat we zorgen dat de klant correct wordt vergoed, krijgt de schadehersteller ook een correcte betaling, lees een gezond rendement, en is er geen reden meer om niet goed te repareren. En ook een goede reden om te indexeren!

Oplossing voor de scheefgroei in de schadeherstelbranche
Tijdens de AMT-kennissessies van 19 t/m 21 april a.s. te Autoprof Gorinchem neem ik jullie graag mee in de kennissessie “weer aan zet of schaakmat“. In zo’n 30-45 minuten trigger ik je met praktijk voorbeelden zodat je gestimuleerd wordt om oude denkpatroon los te laten en weer back to basic te gaan. En ik begrijp als geen ander dat dit best spannend voor je zal zijn als ondernemer.

Kostenverhogingen? Gewoon doorbelasten!

Beste Ondernemers: Laat je niks wijsmaken!
Iedereen zit met personeelsgebrek, ruimtegebrek, het aanbod is nog steeds fors, hersteltijden duren langer, onderdelen zijn schaars, doorlooptijden stijgen en huurautokosten lopen door. Kortom alles stijgt, dus ook de prijs/tarieven!
Er is geen hersteller overschot, en vergeet niet dat schadeherstel geen massafabrikage is maar ambachts-/vakwerk, waardoor je bij nog grotere bedrijven een enorm risico loopt als ondernemer de controle over de kwaliteit kwijt te raken. Tevens wordt niks meer verdiend door de vakmensen door de sturingscontracten en vakmanschap kan niet nog verder verloochend worden.
Weet je niet hoe je dit kunt veranderen? Durf je niet maar wil je wel? Kom dan nu in aktie voordat het te laat is. Samen staan we sterk!
Neem direct contact op met Irene Sommeling van Schadeherstelbranche.nl. Dit kan per mail: irene@schadeherstelbranche.nl

En we gaan dan aan de slag om dit schrijnende probleem eens en voor altijd voor jou en anderen op te lossen!

 

Referenties samengevat van ondernemers met en zonder sturingscontracten
,,Alles wat Irene aangeeft kan ze onderbouwen met feiten – het is al in de praktijk getest. Irene laat zich niet zomaar langs de kant zetten. Ze heeft alle kennis, omdat ze zelf uit het schadeherstelvak komt en juridische kennis heeft. Irene triggert je door tools die ze je geeft, ook al vind je het als ondernemer spannend. En zie, het werkt! Als je de stap maar durft te nemen. Dus angst inruilen voor lef – ze laat je niet vallen maar neemt je aan de hand, 24/7 als het moet. Ze probeert je altijd te stimuleren om uit het oude denkpatroon te komen en niet langer het vakmanschap te verloochenen.’’